joi, 4 mai 2017

Distributia spatiala a diverselor puncte de interes analizata prin metoda Poligoanelor Thiessen

Atunci cand dorim sa amplasam un divers punct de interes nou (aeroport, market, fast food) cautam cele mai bune solutii si zone cat mai "izolate", adica zone unde populatia se afla la mare distanta de un asemenea punct de interes. 
Combinand putin GIS-ul cu matematica si geometria, putem gasi multe locatii favorabile cu ajutorul diagramei Voronoi si a poligoanelor Thiessen.
In matematica diagrama Voronoi reprezinta partitionarea unei zone in regiuni mai mici pe baza distantei unui punct fata de celelalte apropiate. 
Ca sa explic mai bine utilizarea acestei metode in realitate am realizat cateva exemple explicate pe baza hartilor dupa cum urmeaza:

Harta 1 - Distributia Spatiala a Aeroporturilor

In aviatie se tine cont mult de astfel de delimitari ale spatiului aerian astfel un exemplu concret daca un avion are probleme si trebuie sa aterizeze de urgenta cu siguranta va cauta cel mai apropiat aeroport functional, asadar fiecarui aeroport ii corespunde o zona in care orice aparat de zbor este mai aproape de aeroportul care reprezinta punctul de interes principal din zona respectiva.
Pentru a delimita zonele apartinatoare fiecarui aeroport functional din Romania, am luat in calcul si aeroporturile apropiate din tarile vecine.

Harta 2 - Amplasarea Supermarketurilor in Municipiul Arad

Un alt exemplu este cel am amplasarii supermarketurilor in Arad, si a zonelor care le acopera, metoda este folosita grupurile ce detin lanturi de supermarketuri pentru a gasii locatii optime unde populatia este lipsita in apropiere de un astfel de market. Astfel populatia din fiecare poligon este mai aproape de marketul materializat prin acel punct, decat de oricare alt market din oras.
Pe baza acestei harti cu delimitarea poligoanelor fiecarui market, putem determina locatiile unde am putea amplasa un market nou in special in zonele unde se intalnesc colturile a 3 poligoane sau in cazul unor poligoane mare (aici intelegem ca avem un singur market care deserveste o zona destul de mare). Mai mult in practica se iau in calcul si densitatea populatiei, specificul populatiei dintr-o anumita zona si multe altele.

Harta 3 - Locatii Recomandate pentru Noi Supermarket-uri

Analizand distributia market-urilor existente am indentificat 5 zone "bune de investit", in Aradul Nou si in cartierul Gai avem un singur market ce acopera un areal destul de mare, zonele Subcetate, Gradiste si Confectii se afla la intersectia colturilor a cel putin 3 zone.

Harta 4 - Amplasarea stratiilor CF in judetul Arad

Caiile ferate sunt utile populatiei si trebuie sa deserveasca un procent cat mai mare pe cat se poate, astfel cei ce nu stau in localitati tranzitate de cai ferate trebuie sa parcurga o anumita distanta pana la o anumita gara.

Harta 5 - Distributia spatiala a statiilor CF

Analizand cu metoda poligoanelor Thiessen distributia spatiala a statiilor CF observam zone in care populatia are distante mici de parcurs dar si zone unde avem probabil si 15-20 km pana la cea mai apropiata gara.
O astfel de analiza poate fi utila atat pentru companiile de CF pentru a-i ajuta in construirea unor noi linii astfel acestea sa deserveasca zonele cel mai redus acces ( nu e cazul in tara noastra, noi doar demolam ), sau pentru companiile de transport persoane pe sosele care pot identifica localitatiile din care populatia are cele mai mari distante de parcurs pana in cea mai apropiata gara, astfel sa creeze noi trasee pentru a deservii acea populatie.

Am incarcat hartile si in Google Photo pentru a putea fi vizualizare la rezolutie maxima.

4 comentarii:

  1. ce basemaps ai folosit la Arad? :-)

    RăspundețiȘtergere
  2. Am un basemap facut de mine pe baza conturului cladirilor extrase din ridicarea topo pentru Pug-ul Aradului...

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc, sper sa fie atat interactive cat si utile :)

    RăspundețiȘtergere