marți, 22 noiembrie 2016

Utilizarea GIS in reorganizarea UAT-urilor

Utilizarea Sistemelor Informationale Geografice in reorganizarea Unitatilor Administrativ Teritoriale

     Deschid acest blog cu scopul de a prezenta, reprezenta si analiza diverse aspecte a ceea ce ne inconjoara, aspecte evidentiate si analizate cu ajutorul sistemelor informationale geografice (GIS) si a softurilor prin care acestea pot fi reprezentate.

       In urmatorul studiu de caz am analizat o zona alcatuita din 13 unitati administrativ teritoriale (UAT), zona centrala a judetului Arad, punctul central al acestei zone fiind orasul Ineu, celelalte 12 uat-uri sunt arondate in prezent orasului Ineu prin judecatorie, finantele publice si biroul de cadastru si publicitate imobiliara. Plecand de idea de mai sus am analizat aceasta zona din mai multe puncte de vedere, din rezultatul fiecarei analize rezultand cate o harta tematica dupa cum urmeaza:

Harta 1. - Cele 13 UAT-uri intinse pe o suprafata de 1416,75 km2 , cu o populatie de 45.534 loc. (conform recensamantului din 2011).
Harta 2. - Reteaua de localitati, un total de 57 de localitati din care 2 orase (Ineu si Pancota), 11 comune si 44 de sate si catune.

Harta 3. - Altimetria zonei potrivit modelului digital de elevatie (DEM)
Harta 4. - Altimetria in relief

Harta 5. - Reteaua hidrografica avand in prim plan Crisul Alb, deasemenea toata reteaua face parte din bazinul hidrografic al Crisului.

Harta 6. - Reprezentarea categoriilor de folosinta ale terenurilor 

Harta 7. - Reteaua rutiera si feroviara de transport, vitala pentru dezvoltarea economica a oricarei zone, cu 2 Cai Ferate (Arad-Brad si Ineu-Cermei), 1 Drum National (DN 79A), 10 Drumuri Judetene (DJ) si 27 de Drumuri Comunale (DC).
Harta 8. - Distantele rutiere intre localitati raportate fata de orasul Ineu, importante in dezvoltarea cat mai eficienta a fiecarei zone si comunitati de locuitori in raport cu celelalte. Reorganizarea teritoriala la nivel administrativ trebuie sa tina cont de distantele intre localitati asa incat institutiile administrative sa fie cat mai usor accesibile si pe distante cat mai reduse.

Harta 9. - Suprafetele UAT-urilor potrivit datelor Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliara

Harta 10. - Populatia din fiecare UAT si numarul mediu de persoane pe gospodarie (intre 2,36 loc. la Taut si 3,39 la Seleus), sunt o consecinta a faptului ca la nivel national 50% din UAT-uri nu incaseaza din taxe si impozite, nici cat sa acopere chetuielile comunei.


Harta 11. - Densitatea populatiei este o consecinta directa a mai multor factori (relief, suprafata, populatie, potential economic), zona studiata are o populatie medie de 32,13 loc./km2, o densitate de 3 ori mai mica decat media nationala.



Harta 12. - Religii

Harta 13. - Etnie. 


 Harta 14. - Accesibilitatea serviciului de ambulanta intr-un interval de pana in 25 min., operabilitatea serviciilor de urgenta trebuie sa fie eficienta si amplasarea acestora trebuie sa fie cat mai bine proportionata astfel fiecare zona sa fie accesibila intr-un timp cat mai scurt. In Harta de mai sus din totalul de 57 de localitati, 25 sunt in afara acestui interval de 25 de minute.

Harta 15. - Accesibilitatea Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta, bazata pe aceiasi idee ca harta precedenta, datorita faptulul ca o autospeciala a pompierilor se deplaseaza mai greu decat o ambulanta, intr-un numar de 28 de localitati se ajunge peste intervalul de 25 de minute.


Harta 16. - Areale si situri naturale protejate conform programului Natura 2000. Se pune accent tot mai mult pe protejarea naturii, asa incat orice fel de reorganizare sau dezvoltare trebuie fara sa fie afectat sau compromis patriomoniul natural.

Harta 17. - Monumentele istorice de patrimoniu aflate in zona studiata 


Fiecare harta poate fi reprezentata in multe feluri asa incat sa scoti in evidenta orice problema, iar in spatele fiecarei harti mai pot fi create nenumarate harti care sa studieze si sa analizeze fiecare domeniu de interes din toate punctele de vedere.

Cam atat cu studiul asta deocamdata.

Enjoy !!!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu